!יש לך אקנה ובא לך סופגנייה? זה אפשרי

לקראת חג החנוכה (או שמא עלינו להגיד, חג השמן), החלטנו לדבר קצת בהרחבה על הנושא של אקנה ותזונה נכונה, ואיך היא משפיעה על העור.

רובנו כבר יודעים שמאכלים מסוימים עלולים להוביל להופעתם של פצעונים על הפנים. אבל אילו מאכלים בדיוק? ולמה זה קורה?

 

לפני הכל, חשוב להבהיר משהו: הקשר בין אקנה בפנים לתזונה נמצא במחקר מתמיד, ואין הסכמה גורפת על הקשר בין אקנה ותזונה  – אצל חלק מהאנשים תזונה משפיעה ואצל חלק כלל לא.

בנוסף, אקנה היא מחלת עור הנגרמת עקב תהליך דלקתי בתוך בלוטות החלב בעור. כלומר, היא לא יכולה להיגרם מתזונה לקויה, רק להחמיר.

אקנה יכול להופיע החל מינקות ועד גיל מבוגר, כשהתקופה הכי שכיחה להופעתו היא בגיל ההתבגרות.

 

הסיבה להופעת האקנה או להחמרה באקנה בגיל ההתבגרות נעוצה בתהליכים הורמונליים, הגורמים להפרשת יתר של חלב בגוף.

עלייה בהפרשת החלב גורמת לעור להיות שומני, אבל בשביל שיופיע אקנה יש כמה גורמים נוספים: האקנה 'נוצר' כשיש פקק במוצא של בלוטת החלב, כלומר, כששומן נתקע בתעלות הבלוטה ואין לו לאן להתנקז.

החלב בתעלות הבלוטה הוא מקום בו החיידקים חוגגים. וכשיש דלקת וריבוי חיידקים, הפצעון נוצר.

 

כשמדברים על אקנה ותזונה, צריך לציין כי אקנה אמנם לא נוצר בעקבות תזונה לקויה, אבל הוא בהחלט עלול להחמיר בגלל אכילה של מזונות מסוימים, ולכן עדיף להימנע מהם או לצרוך אותם במתינות.

אקנה ותזונה - מה לא לאכול כשיש אקנה?

מוצרי חלב: כן, חלב פרות ומוצריו עתירים בהורמונים שעלולים להחריף את האקנה.

מאכלים עתירי סוכר: מאכלים מתוקים עלולים לעודד יצירת חלב בגוף, ולהחריף את האקנה.

מאכלים מלוחים: כן, כן, יותר מדיי מלח זה לא טוב ללב – כמו גם לעור הפנים.

ועכשיו לשאלה איתה התחלנו – האם מותר לאכול סופגניות כשיש לי אקנה?

ובכן, זה לא אסור בתכלית האיסור. אבל, בגלל שסופגניה מכילה הרבה סוכר (במיוחד כשהיא מלאה בריבת חלב או נוטלה) – אנחנו ממליצים שלא.

אבל חג זה חג. וחג חוגגים, איך לא, עם אוכל טעים! אז אם ממש קשה לכם להתאפק, נסו לאכול במתינות, ועדיף סופגנייה ביתית, עם קצת אבקת סוכר וללא מילוי.

ובכללי – אנחנו ממליצים בחום על תזונה בריאה, לא רק לדיאטה – אלא גם לעור שלכם. נסו לאכול הרבה ירקות, פחמימות מורכבות, ולהימנע מאוכל מעובד וממלח – העור שלכם יודה לכם.