מה זה אקנה הורמונלי?

זהו סוג של אקנה המשתייך לתנודות ההורמונליות בגוף. לרוב, נהוג לשייך את הנושא לתקופת גיל ההתבגרות, אך אין הכרח. אקנה הורמונלי נפוץ במיוחד בקרב נשים, אך יכול להשפיע גם על מבוגרים בכל הגילאים.

איך מזהים אקנה הורמונלי?

ניתן להבחין באקנה הורמונלי בכל מיני אזורים בגופנו, מדובר בפצעונים שמופיעים במרבית המקרים על עור הפנים. ניתן להבחין בפצעונים המופיעים באזור המצח, הלסת והסנטר, האוזניים, האף, קו השיער והלחיים למשל.

כמו כן, האקנה ההורמונלי יכול להופיע גם בצורת ראשים לבנים ושחורים, ולאו דווקא כפצעונים. 

בקרב המבוגרים, לעיתים נוכל לזהות את האקנה ההורמונלי בחלקו התחתון של הפנים, כמו קו הלסת או לחיים תחתונות. ואילו במהלך גיל ההתבגרות, יופיע לרוב בסנטר, אף ומצח.

טיפול באקנה הורמונלי

קיימים לא מעט סוגים של טיפולים באקנה הורמונלי, כאשר כל טיפול הוא אינדיבידואלי ומותאם עבור על אחד ואחת בהתאם לחומרת המצב ובהתאם לסוג העור. לכן, על מנת לקבל את הטיפול היעיל ביותר עבורכם, מומלץ להסתייע באיש מקצוע המתמחה בתחום. 

ניתן להתמודד עם אקנה הורמונלי במגוון סוגי טיפול, כמו למשל מנוחה, שינויים בהרגלי התזונה, הימנעות ממצבי לחץ, וחרדה, צמצום השימוש בקרמים והקפדה על היגיינת הגוף עם סבון לניקוי נקבוביות עור הפנים, הפחתה באיפור ועוד. אלו כמובן דרכים להתמודדות עצמית עם אקנה, אך אין הכרח שפעולה של אחד ישפיע במיידי.

לכן, עליכם להתייעץ עם הגורם הרלוונטי ולפעול בהתאם.

אקנה הורמונלי טיפול טבעי

אחד הגורמים המשמעותיים בהיווצרות תופעת האקנה למעשה טמון בשינויים הורמונליים שגופנו עובר, לכן, התופעה נפוצה יותר בקרב בני נוער, אך לא רק - התופעה נפוצה גם בעיקר בקרב נשים ואנשים מבוגרים יותר. 

כשם שתופעת  האקנה יכולה להופיע במספר דרגות חומרה, ישנה חשיבות גדולה מאוד באבחון וטיפול מתאים בתופעת האקנה ההורמונלי.

כיצד תזונה נכונה יכולה להשפיע על אקנה הורמונלי?

בעקבות חוסר איזון הורמונלי בגוף האדם, מושפעת התפתחות האקנה, המהווה סימפטום למצב זה. כמו כן, אסור לשכוח שכל אדם מושפע מהתופעה באופן אינדיבידואלי, ובהתאם לכך ולחומרת המצב מותאם גם הטיפול.

סובלים מאקנה הורמונלי? שינויים בהרגלי התזונה  שלכם יכולים לסייע. בהתאם למחקרים ולאנשי מקצוע בתחום, מומלץ להעשיר את התפריט בסיבים, וויטמינים ומינרלים. מנגד, על מנת להימנע מהתפתחות או החמרת המצב, ישנם סוגי מזון שמומלץ להימנע מהם, כמו למשל אלכוהול, מוצרי חלב, ממתקים ועוד. 

אקנה הורמונלי לאחר הפסקת גלולות

מה קורה כאשר נשים הנוטלות גלולות, מפסיקות את השימוש בהן? לאחר תקופה מסויימת של שימוש בגלולות למניעת הריון, הגוף עובר תהליך מסויים, וכאשר הוחלט לעצור את נטילת הגבולות, הגוף חווה "מניפולציה" של הורמונים המתחוללים בגוף, שכן אלו עשויים להוות חלק מתופעות הלוואי של הגלולות.

אחת מתופעות לוואי אלו הינה אקנה הורמונלי, בעקבות עלייה בשומניות העור שנגרמה בעקבות ירידה בכמות של רמת הטסטוסטרון בגוף האישה, בשל הפסקת נטילת הגלולות. מדובר כמובן בתופעה שתיעלם עם הזמן, אך יחד עם זאת לא מעט נשים נאלצות בעקבותיה לעבור טיפולים קוסמטיים (שלא בהכרח יסייעו, אלא יתרמו להחמרה לפעמים). 

כיצד ניתן להתמודד עם אקנה הורמונלי שנגרם לאחר הפסקת גלולות?

בעקבות ההחלטה להפסיק ליטול את הגלולות, עליכן לקחת בחשבון שעור הפניםעלול להיות שומני יותר במהלך התקופה הקרובה. לכן, חשוב שתקפידו על הדברים הבאים:

  • ניקוי העור - חשוב מאוד לשמור על היגיינת פנים ולהשתמש בסבון פנים. שימי לב שאינך משתמשת בתכשירים שבפעולתם מייבשים את עור הפנים שלך. כמו כן, ניתן להשתמש בתכשירים לניקוי לכלוך מהפנים שאינם משאירים שומניות על עור הפנים שלך.
  • אקספוליאציה - על מנת לטפל ולהתמודד עם אקנה הורמונלי, ניתן לעשות שימוש ב"אקספוליאציה" - האצה בתהליך של נשירת התאים החיצוניים מפני עור הפנים, תוך כדי שילוב עם קצב ההתחלקות שלהם ברמות העור העמוקות. כלומר, תאי העור המתים מתקלפים (אין דאגה - הם מתקלפים בצורה טבעית), ותחתם נחשפים תאים חדשים.
  • יחד עם זאת, בטרם תבחרו טיפולים כאלו ואחרים, מומלץ מאוד להסתייע באיש מקצוע המתמחה בתחום, לרוב מדובר ברופא עור, שיוכל לסייע לכם ולתת לכם את הטיפול הנכון והטוב ביותר בהתאם לעור הפנים שלכם ובהתאם לחומרת המצב.