המאמר הבא אינו מהווה המלצה רפואית, יש להתייעץ עם רופא עור מומחה לפני כל טיפול

מה גורם לאקנה ופצעונים, ואיך אפשר לטפל בהם?

אם אתם כמו רוב האנשים, אתם כנראה רוצים עור יפה וחלק. למרבה הצער, לא כולם התברכו בעור מושלם – אנשים רבים נאלצים להתמודד עם פצעונים (חצ'קונים) ואקנה. על פי מחקרים שנעשו, כ-80% מהאוכלוסיה תסבול מהם בשלב כלשהו בחיים.

תחילה, נגדיר את ההבדל העיקרי בין אקנה לפצעונים:

אקנה - דלקת של בלוטות החלב

פצעונים (חצ'קונים) - זקיקי שערה שנסתמים בגלל הצטברות של שומן

גם אקנה וגם פצעונים הם בעיות עור נפוצות שמופיעות אצל ישראלים וישראליות בכל הגילאים. 

בפוסט הזה בבלוג, נדון בגורמים לאקנה ופצעונים, ואיך אפשר לטפל בהם.

מהן הסיבות לאקנה ופצעונים?

אין עדיין סיבה אחת קונקרטית שגורמת לאקנה ופצעונים.  הסיבה לכך היא  שלכל אדם יש סוג עור שונה, רקע גנטי שונה, אורח חיים שונה, מה שמקשה על מדענים למצוא סיבה אחת המשותפת לכולם.

כפי שציינו, רוב האנשים יסבלו בשלב כזה או אחר בחייהם מאקנה ופצעונים. הגורמים להופעתם משתנים מאדם לאדם. יחד עם זאת, יש כמה סיבות ידועות שגורמות לבעיות בעור:

שינויים הורמונליים: שינויים הורמונליים מוגברים כמו שנערים ונערות עוברים בגיל ההתבגרות, או כמו שקורה בגופן של נשים הריון, עלולים לגרום לייצור מוגבר של בלוטות החלב (סבום)  בפנים ובאזורי גוף אחרים מה שעלול להוביל לסתימת נקבוביות, וכתוצאה מכך לפצעים ולאקנה.

הרגלי אכילה: כיום ידוע שאצל חלק מהאוכלוסיה, אכילת מזונות מסוימים כמו מזון מעובד, מלוח או שומני, עלולה לעורר את הופעתם של פצעונים ואקנה.

מתח: מתח או חרדה גורמים לעלייה ברמת הקורטיזול בגוף, מה שמעורר ייצור יתר של שומן בבלוטות החלב בעור הפנים.

גנטיקה: אם להורים או לסבא וסבתא שלכם היו אקנה, סביר להניח שגם לכם יהיה.

אקנה ופצעונים יכולים להיגרם גם על ידי תרופות מסוימות, כמו גלולות למניעת הריון או סטרואידים.

כיצד ניתן לטפל באקנה ופצעונים?

אין גישה אחת שמתאימה לכולם לטיפול באקנה; לכל אחד מאיתנו יש סוג עור ייחודי, אורח חיים שונה והיסטוריה גנטית שונה. החדשות הטובות הן שיש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי שעור הפנים שלכם יהיה חלק ויפה.

כמה משיטות הטיפול הנפוצות כוללות:

טיפולים בתכשירי מריחה: קרמים, ג'לים או תכשירים אחרים שניתן למרוח ישירות על העור. בדרך כלל המוצרים האלו מכילים מרכיבים המפחיתים את ייצור השומן בעור, קוטלים חיידקים "רעים" ומפחיתים דלקות וגירודים.

נטילת תרופות: ניתן ליטול תרופות דרך הפה. תרופות אלו פועלות על ידי הרג חיידקים או הפחתת ייצור השומן בפנים.

טיפול בלייזר: ניתן להשתמש בטיפול בלייזר ובאור כדי לטפל במקרים חמורים של אקנה. לעתים קרובות, הטיפול בלייזר נעשה בשילוב עם טיפולים נוספים.

ניתן לטפל באקנה ופצעונים גם באמצעות תרופות סבתא, כמו שמן עץ התה או חומץ תפוחים.

♥ חשוב לדבר עם רופא עור לפני השימוש בכל תרופה שהיא 

טיפים לשמירה על עור הפנים הנוטה לפצעונים

אם אתם נאבקים באקנה או פצעונים, יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להשיב את האיזון למראה העור שלכם.

הימנעו מלגעת בפנים עם הידיים. הידיים שלכם יכולות להעביר חיידקים ולכלוך אל הפנים, מה שעלול לסתום את הנקבוביות ולהוביל לאקנה. אם אתם ממש חייבים לגעת בפנים שלכם, הקפידו קודם לרחוץ ידיים.

מצאו ג'ל טיפולי המתאים לסוג העור שלכם. אם יש לכם עור שמן, חפש ג'ל שאינו מכיל פראבנים ושאין בו צבעים מלאכותיים. אם יש לכם עור יבש, בחרו בתכשיר ניקוי עדין שלא יסיר את השומנים הטבעיים מהעור שלכם.

חשוב גם להשתמש בקרם לחות מתאים. אם יש לכם עור שומני, חפשו קרם לחות קליל ונטול שמון שנספג במהירות  אם העור שלכם יבש, חפשו קרם לחות שיעשיר את העור בלחות.

אקנה ופצעונים

רופאי העור ממליצים — הערכה הטיפולית של קמדיס לאקנה ופצעונים

קמדיס מאמינה שמגיע לכם ליהנות מעור בריא, ומאוזן בלי פצעונים או תופעות אחרות.

בגלל זה יצרנו עבורכם את סדרת  AC CLEAR CONTROL - שלושה מוצרי טיפוח (מומלצים על ידי רופאי עור בכירים) המטפלים ומרגיעים את העור באמצעות שילוב של תמציות צמחי מרפא , וחומצה סליצילית , ומביאים תוצאות מיטביות.