צמחי מרפא שהיו בשימוש ברפואה הסינית המסורתית מציעים חלופה יעילה לטיפול בבעיות עור.

בעיות עור כרוניות הן תופעה שכיחה שרובנו מכירים מניסיון אישי או מהסביבה הקרובה לנו. אמנם הן לא מהוות סכנת חיים אך חוסר הנוחות הפיזית והנפשית שהן מייצרות יכולה לפגוע משמעותית באיכות החיים.

מוצרי מדף עבור בעיות עור כרוניות כמו אקנה, קשקשים ואטופיק דרמטיטיס ("אסטמה של העור") לעתים לא עוזרים או שהם מספקים הקלה מוגבלת.  אחת הסיבות לכך היא שרובם מורכבים מפורמולה פשוטה מדי או ממרכיב פעיל בודד שלא לוקחים בחשבון את מכלול גורמי הבעיה.

קחו לדוגמה חומצה סליצילית, המרכיב הפעיל במוצרי אקנה רבים. החומצה הסליצילית עוזרת לקלף תאי עור מתים שסותמים את הנקבוביות ובכך מונעת התפרצויות אקנה. מאידך, אין לה כל השפעה על ייצור הסבום - הפרשת חלב שומנית שמתעצמת תחת השפעות הורמונליות, או על עודף בחיידקי P.acnes שניזונים מהפרשת החלב הלכוד בנקבוביות וגורמים לדלקות. דוגמה נוספת שכיחה במוצרים אחרים היא בנזואיל פרוקסיד, שפועל נגד החיידק והדלקת באקנה אך אין לו השפעה על הפרשת הסבום המוגברת והוא עלול לגרום לגירוי וקילוף יתר של העור. 

צמחי מרפא שבשימוש הרפואה הסינית המסורתית מציעים חלופה יעילה ובטוחה. כל צמח מכיל חומרים יעילים מרובים והוא מעין "תחנת כוח" חכמה שמאפשרת לו לשרוד בטבע בתנאי קיצון בזכות ריבוי הפעולות וההשלמה ביניהן. כשאנחנו ניגשים לטפל בבעיות עור באמצעות צמחי מרפא, אנחנו נהנים מהיכולות הגלומות בהם ומהסינרגיה ביניהם שמפיקה יעילות גבוהה לאורך זמן, ומינימום סבילות ותופעות לוואי שמאפיינות טיפולים אחרים.

כשמוצאים את צמח המרפא ואת שילוב הצמחים המאוזן בפורמולה בפעולת מחקר שיטתית, מצליחים לטפל במנגנונים הביולוגיים הלא תקינים שמחוללים מלכתחילה את בעיית העור. הטיפול הוא מאוזן וסלקטיבי, מדכא את החיידקים ה"רעים", כמו P.acnes  במקרה של אקנה, בעודו מחזק את החיידקים ה"טובים" ובכך שומר על סביבת עור בריאה ותומכת מבלי לחסל את האורגניזם החיוני לה.  

כמעט שני עשורים של מחקר של מאות צמחי מרפא על ידי ביולוגים, כימאים, פורמולטורים ומומחי רפואה סינית מסורתית הקשורים לחברת קמדיס, לא רק הוכיחו את היעילות של צמחים ספציפיים בשימוש דרמטולוגי, אלא גם זיהו את הצמחים או השילובים הטובים ביותר עבור מחלות מסוימות ואפשרו לחברה לייצר מוצרי טיפול טבעיים ואיכותיים לבעיות עור אשר מבוססים על צמחי מרפא אלה.

הנה חמשת הצמחים שהתגלו כמגוונים ויעילים ביותר: 

  1. פורטולקה (Portulaca oleracea)

פורטולקה (Portulaca oleracea)

לצמח הבשרני השנתי הזה - שגדל במשך יותר מ 4,000 שנים כצמח למאכל ולמרפא, ושנלבש במאה הראשונה כמו קמע כדי להדוף את הרוע - יש ארבעה מאפיינים עיקריים שהם שימושיים במיוחד לטיפול באקנה.

פורטולקה הוא גם אנטי דלקתי ומשכך כאבים, מה שהופך אותו לחומר טופיקלי מקומי יעיל במיוחד. בנוסף לכך, הוא אנטי-מיקרוביאלי (Antimicrobial) – נוגד חיידקים, (מעכב את הצמיחה של חיידקי  (P. acnes,  נוגד חמצון (על ידי כך שהוא מנטרל רדיקלים חופשיים של חמצן ומונע נזק לרקמה), ומרפא פצעים (עוזר למנוע צלקות בעקבות דלקת). תכונות אלה הן בעלות ערך גם עבור בעיות עור אחרות מלבד האקנה. 

  1. רובהרב (Rheum palmatum)

רובהרב (Rheum palmatum)

בן הדוד של צמח הגינה הלא רפואי שמשמש במאכלים כמו עוגת תותים-רובהרב. הרובהרב הוא אחד הצמחים הנפוצים ביותר ברפואה הסינית המסורתית עם תיעוד משנת 2700 לפני הספירה.  הוא לא רק חולק את מאפייני האנטי דלקתיות, האנטי-מיקרוביאליות, ניגוד החמצון וריפוי הפצעים של הפורטולקה, אלא גם מספק יתרונות אנטי-אלרגיים על ידי הפחתה משמעותית של שחרור ההיסטמין, הנוצר כתגובה לאלרגיה. בנוסף, הוא עוזר לווסת את הפרשת החלב (סבום).

שילוב התכונות הזה הופך את הרובהרב למרכיב חשוב של טיפול בבעיות עור כמו אטופיק דרמטיטיס. הצמח הבודד הזה יכול לשחק תפקיד בהרגעת עור יבש, מגורה ואדמומי הקשור לאטופיק דרמטיטיס, בהתמודדות עם גירויי אלרגיה שיכולים לגרום להתפרצויות, ובלחימה בחיידקי הסטפילוקוק הזהוב (S.aureus) שמזהמים את העור הפגוע בהתקפי גירוד ארוכים. יכולות ויסות החלב (סבום) של הרובהרב הן גם בעלות ערך בהקלה על תסמיני אקנה וקשקשים שקשורים בסבום. 

  1. אגוז עץ הסבון (Sapindus mukurossi)

תות הסבון (Soapberry) הוא הפרי של עץ אגוז הסבון (soapnut tree) זן עץ נושר הגדל באסיה בגבהים של עד 4000 רגל. הפרי מכיל ריכוז גבוה של סאפונינים (saponins), תרכובת בעלת תכונות טבעיות של ניקוי והקצפה המשמשות בסבונים ותרחיצים (ומכאן השם אגוז הסבון). הוא גם אנטי-דלקתי, נוגד-חיידקים ונוגד-פטריות, מה שהופך אותו לצמח מרפא מצויין.

בעיות עור כמו קשקשים וסבוריאה דרמטיטיס מגיבות טוב לאגוז הסבון על ידי עיכוב הייצור של TNF-alpha, חלבון תקשורת-תאית המעורב בדלקת מערכתית, וסיוע בשליטה ב-  M. furfur, פטרייה המתרבה בבעיות עור אלה בעקבות צריכה של עודף חלב (סבום). אגוז הסבון גם שימושי עבור ניקוי פנים עם אקנה בשל התכונות האנטי-דלקתיות ונוגדות-החיידקים שלו. 

  1. אינדיגו (Indigofera tinctoria)

אינדיגו (Indigofera tinctoria)

מין זה של אינדיגו, המכונה גם אינדיגו אמיתי, הוא שיח פורח שהיה אחד המקורות של צבע האינדיגו. הוא שימש באופן מסורתי להקלה על דלקות עור שונות בשל היכולות האנטי-דלקתיות ואנטי-מיקרוביאליות שלו, כמו גם היכולת להפחית את התרבות תאי העור.

ליכולת האחרונה של הפחתת התרבות התאים יש גם ערך טיפולי בשליטה על קשקשים, אשר נגרמים בחלקם על ידי צמיחה מהירה באופן חריג ונשירה של תאי עור הנקראים קרטינוציטים (keratinocytes). יכולתו של האינדיגו לסייע בשליטה על צמיחת התאים המהירה מסייעת להפחתה נראית של חלקיקי הקשקשים ועובדת עם צמחים אחרים כדי להזין ולרכך את הקרקפת. 

  1. סקוטלריה –  (Scutellaria baicalensis)

סקוטלריה –  (Scutellaria baicalensis)

אחד מ-50 צמחי המרפא הבסיסיים שבשימוש ברפואה הסינית המסורתית, המין הזה של סקוטלריה – Skullcap - שייך לסוג של צמחים פורחים ממשפחת המנטה. הוא אנטי-דלקתי, אנטי-מיקרוביאלי, אנטי-אלרגני ונוגד-חמצון וגם שימושי בהפחתת הפרשת החלב (סבום). כפי שצוין לעיל, היכולות האלה מסייעות בבעיות עור כמו אקנה או אטופיק דרמטיטיס.

 שימוש בצמחים אלו ובצמחי מרפא אחרים דורש ידע באיזה חלק של הצמח להשתמש - האם בשורש, בפרי, בפרח או בקליפה - וכן אילו שילובים יניבו את התוצאות הטובות ביותר. בנוסף, נדרשים גם תהליכים מתוחכמים לייצור תמציות צמחי מרפא עם ריכוז גבוה של חומרים פעילים אשר ימקסם את העוצמה של הטיפול.

 עם כל זאת, בתערובת הנכונה, לצמחים יש את הכוח כדי לעזור לחזק את מחסום העור, לשקם את פעילות ההגנה הטבעית של העור, ולהרחיק מיקרואורגניזמים, אלרגנים ותוקפי עור אחרים. המטפלים ברפואה הסינית המסורתית ידעו זאת במשך מאות שנים. חברות מערביות מתחילות רק עכשיו להבין שהיסודות הללו של הטבע, וצמחי המרפא בפרט, מביאים הבטחה יוצאת דופן להקלה על בעיות עור שלעתים קרובות אינן מגיבות למוצרים הנמצאים על מדפי בתי המרקחת היום.

 נכתב על ידי רוני קרמר, מייסדת קמדיס, יושבת ראש ומנהלת את פעילות החברה בשוק האמריקאי.  היא בעלת 10 שנות ניסיון ברפואת עור סינית מסורתית ובטיפול בבעיות עור. בעלת תואר M.Sc. ברפואה סינית מסורתית ורפואת צמחים סינית מהמכללה האמריקאית לרפואה סינית מסורתית (ACTCM) בסן פרנסיסקו, קליפורניה, והתמחות באוניברסיטה ובית החולים צ'נגדו בסצ'ואן, סין. היא אקופונקטוריסטית מוסמכת בקליפורניה ובעלת תואר ראשון בסנסקריט ושפות קלאסיות, ספרות ובלשנות הודית מהאוניברסיטה העברית בירושלים.